Simba
deco
img1
img2
img3
Jakie zachowania dziecka mogą wskazywać na zaburzenia integracji sensorycznej? - 1. Zaburzenia integracji sensorycznej
Spis treści
Jakie zachowania dziecka mogą wskazywać na zaburzenia integracji sensorycznej?
1. Zaburzenia integracji sensorycznej
2. Objawy zaburzeń integracji sensorycznej u niemowląt i małych dzieci (do 3 lat)
3. Objawy zaburzeń integracji sensorycznej u dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym
4. Symptomy przetrwałych odruchów pierwotnych
Wszystkie strony

Objawy zaburzeń integracji sensorycznej pojawiają się najczęściej już w okresie wczesnoniemowlęcym. Płaczem i niepokojem dzieci próbują manifestować, że niektóre wrażenia płynące do ich zmysłów czują zbyt mocno, lub wręcz przeciwnie - dają do zrozumienia, że z powodu podwyższonego progu pobudzenia potrzebują więcej wrażeń płynących na przykład z ruchu czy dotyku. Z uwagi na plastyczność układu nerwowego nigdy nie jest za późno na podjęcie terapii metodą integracji sensorycznej. Zrozumienie sygnałów wysyłanych przez niemowlę sprawi przede wszystkim, że stanie się ono bardziej spokojne, może zapobiec wtórnym problemom wynikającym z deprywacji zmysłowej a przynajmniej je zminimalizuje.

Wybrane zachowania mogące wskazywać na zaburzenia integracji sensorycznej u niemowląt i małych dzieci (do 3 lat) :

  • Ma trudności z jedzeniem (trudności ze ssaniem, gryzieniem, preferowanie ograniczonych typów pokarmów);
  • Nie chce „ssać piersi" a jeżeli już to robi odrywa się od piersi lub ssie tylko na początku, kiedy pokarm leci szybko;
  • Częsty odruch wymiotny na konsystencję pokarmu lub jego zapach;
  • Nieakceptuje grudek w pokarmie, niechętnie rozszerza jadłospis;
  • Jest zbyt rozproszone żeby usiedzieć przy jedzeniu;
  • Ma trudności ze spaniem (trudności w zasypianiu, częste wybudzenia w nocy i kłopoty z ponownym zaśnięciem);
  • Budzi się w nocy 3 razy lub więcej i nie może ponownie zasnąć;
  • Wymaga bardzo dużej pomocy przy zaśnięciu np. bujanie, długie chodzenie i głaskanie, jazda samochodem i inne;
  • Płytki, bardzo krótki sen;
  • Nietoleruje bujania;
  • Zasypia na rękach, a odkładane do łóżeczka budzi się lub płacze;
  • Dziecko jest bardzo poirytowane przy zmianie ubrania, wydaje się mu być niewygodnie w określonych typach ubrań;
  • Nie lubi być dotykane, przytulane, odpycha się i pręży od osoby, która go trzyma w ramionach;
  • Płacze przy ubieraniu (zwłaszcza nakrycia głowy);
  • Nie znosi siedzenia w foteliku samochodowym;
  • Jest nadmiernie aktywne, wciąż w ruchu lub też jest letargiczne, ospałe
  • Występują opóźnienia w rozwoju psychoruchowym: dziecko późno siada, późno raczkuje (lub pomija ten etap), późno stawia pierwsze kroki, późno wypowiada pierwsze słowa lub wypowiada całe zdania pomijając okres gaworzenia, wokalizacji;
  • Unika manipulacji zabawkami/przedmiotami zwłaszcza tymi, które wymagają zręczności;
  • Mało wyraźna reakcja na ból, opóźniona reakcja na ból;
  • Nie umie się samo uspokoić np. poprzez ssanie smoczka, patrzenie na zabawkę, słuchanie głosu opiekuna;
  • Jest często rozdrażnione, zdenerwowane;
  • Nie potrafi poczekać na jedzenie lub zabawkę bez płaczu lub pojękiwania;
  • Ma ataki złości (silne i częste);
  • Bardzo nie lubi mycia twarzy lub głowy, obcinania paznokci, smarowania kremem;
  • Protestuje na ułożenie w różnych pozycjach, takich jak leżenie na brzuchu lub plecach;
  • Pręży się i wygina w łuk;
  • Ma słabą równowagę: potyka się i upada częściej niż rówieśnicy, prawie zawsze ma jakiś siniak czy zadrapanie;
  • Dłonie ma zaciśnięte w pięści;
  • Nie bierze zabawek w ręce;
  • Rozpraszają go dźwięki, na które przeciętny człowiek nie zwraca uwagi;
  • Boi się dźwięków takich jak odkurzać, dzwonek, szczekanie psa, grających zabawek;
  • Unika kontaktu wzrokowego (odwraca się od ludzkiej twarzy, woli przedmioty, zabawki);
  • Nie inicjuje interakcji z opiekunami;
  • Opiekunowie mają trudności ze zrozumieniem sygnałów dziecka lub emocji;
  • Potrzebuje całkowitej kontroli nad otoczeniem 'rządzi";
  • Staje się rozdrażnione w miejscach zatłoczonych;
  • W nowym miejscu czuje się zagubione, potrzebuje sporo czasu by zdobyć orientację w otoczeniu;


 

baner160